Çocuklara Ödev Yaptırmanın Püf Noktaları

"ÇOCUKLARA ÖDEV YAPTIRMANIN PÜF NOKTALARI”

Okulun ilk yıllarında ödev yapma konusunda problemler yaşanabilir. Bunların çok doğal olduğunu ve zamanla ödev yapma alışkanlığı ve sorumluğu kazanacağını bilerek çocuğa daha yapıcı yaklaşılmalı bu konuda motive edici destek verilmelidir.  Çocuk yeni bilgiye ulaşarak bu bilgiyi değerlendirerek ve bunu kâğıda dökerek işlemi sürdürürken bunun nasıl yapılacağını sizden birkaç yardım alarak öğrenecektir. Kısa ipuçları öğrenecek ve zamanla ödev sorumluluğu pekişecektir.

Çocuk okuldan geldikten sonra ayrıca ödeve zaman ayırarak uğraşmak istemeyebilir. Bu durumdan sıkılabilir. Öncelikle çocuğa ödevin önemini ve ödevini neden yapması gerektiğini velinin veya öğretmenin anlatması lazım. Ödev yapmayı eğlenceli bir etkinlik olarak göstermeli ve keyifli vakit geçirme zamanı olarak algılamalıdır çocuk. Çocuğa yardım etmek onun yerine ödev yapmak şeklinde anlaşılmamalı. Ödevi nasıl yapması anlamında bilgi vermek, bilgiye ulaşma konusunda ve takıldığı bazı noktaları anlaması için destek verilme şeklinde olmalıdır. Fakat her durumda çocuğun ödevi kendi çabası ile yapması önerilir.   

Çocuğa ödev yapma yöntemlerini anlatan Anne-baba daha sonra ödevi tamamen çocuğa bırakmalı ve sadece zorlandığı ve anlayamadığı durumda yardımcı olmalı. Sürekli yardım edilen çocuklar bir süre sonra yardım almadan ödevlerini yapamayacak ve her seferinde mızmızlanacak ve yardım isteyecektir. Yanlışta yapsa kendi gayretiyle ödevini yapması istenmelidir. Sürekli yardım alan çocuk özgüven eksikliği yaşayacak ve sürekli yanında birileriyle bir şeyler yapma durumuna kapılacaktır.

Çocuğa yardımcı olmamak ve her seferinde kendi başına bırakmakta güvensiz ve yalnız kalma duygusu oluşturabilir. Buna yol açmayacak kadar destek verilmelidir ve bu denge çok iyi sağlanmalıdır.

Birçok veli ödevleri çok problem yaparak aslında çocuğun zor bir işle uğraştığı algısı oluşturabilir. Velilere önerimiz öncelikle öğrenmenin önemi açısından ödevin okulda anlatılanları daha kolay anlaması için gerekli olduğunu uygun bir dille anlatmak çocukta istek duygusu oluşturulacaktır. Çünkü birçok çocuk neden ödev yapması ile ilgili tam bilgilenmemiş bilinçlenmemiştir. Bir türlü ödev yapmaya başlamazlar. Bitiremedim yapamıyorum diyerek üzüntülerini farklı şekilde gösterirler.  Sürekli erteleyerek kaçmaya çalışırlar sürekli bahaneleri olur. TV. İzledikten sonra, yemekten sonra, diziden sonra oyundan sonra, misafirden sonra, başım ağrıyor, yorgunum, hastayım şeklinde bahaneler üretirler hatta mide ağrısı olduğunu söyleyerek ödev yapmaktan kaçarlar. Böyle bir durumda üstelemek ve zorlamak kesinlikle doğru değildir. Daha ılımlı ve yapıcı bir yaklaşımla birlikte başlamak ve sonrasında onun devam etmesi ve desteklenmesi şeklinde bir yol izlenmelidir. Dokunsal olan çocuklar anne-babasına sarılarak veya onları hissederek yapmak ister. İşitsel olan çocuklar sürekli ödev yaparken yanında konuşacak ve yol gösterecek birini arar sürekli kendi kendine mırıldanarak ödevi yapar bu durumda anne-baba bu konuşma ihtiyacına göre motive edecek sözcüklerle onunla konuşmalı ve ödevlerini çok güzel yaptığını yapabildiğini ifade etmelidir. Görsel olan çocuk ise ödev yaparken resimlerden tablolardan haritalardan yararlanarak daha kolay anlayacağı için bu tür malzemeler ile desteklenmelidir.

 ANNE –BABALAR ÖDEV SORUNU İLE NASIL BAŞ ETMELİ?

Anne-babalar ödevleri yapmaları konusunda kendi sorunlar imiş şeklinde yaklaşılmamalı ve okulun ilk yıllarından itibaren çocuğun sorumluluk alma fırsatı olarak görülmeli. Ev ödevi problem olunca anne- babanın çocuğu dinleyerek tam olarak çocuğun ne istediğini anlayarak işe başlamalı. Çocuğu sakince dinleyerek duygusunu paylaşmalı ve onu anladığını söylemelidir. "Seni anlıyorum, senin ne hissettiğinin farkındayım, kabul ediyorum, sana bu konuda yardımcı olacağım. Çocuklara ödev alışkanlığı kazandırmak zamanla ve sabırla olacağını veli bilmeli ve bu şuurla hareket etmelidir. Ödevleri kadar çocuğunuzun hobilerinin olması, sanat ve sporla ilgilenmesi sağlanmalıdır.

Çocuğa sürekli ödevleri yapıp yapmadığı konusunda sorgulanan çocuk  "zaten annem-babam bana hatırlatacak” şeklinde bir düşünceye kapılacak ve her seferinde siz söylemeden ödevini yapmayacaktır. Çocuk ödevlerini yaparken anne-babanın yanında olması çocukta alışkanlık haline gelirse çocuk anne-baba olmadan ödevini yapmayacaktır. Ödev yaparken çocuktan mükemmel olma beklentisi çocuğu ödevi fazla özenmesi ve fazla zaman ayırması bir süre sonra ödev yapmaktan soğur ve bir müddet sonra isteksizlik başlayabilir. Çocuğa bu yaşlarda basit sorumluklar verilerek sorumluluk alışkanlığı kazandırmak ödevlerini daha istekli yapması sağlanacaktır. Okul dönemine kadar sorumluluk alan çocuk ile sorumluluk almayan çocuk arasında ödev yapma konusunda fark olduğu görülmektedir.  Bu durumu göz önüne alan ebeveyn okul öncesi dönemde mutlaka küçük sorumluluklarla çocuğa sorumluluk bilinci aşılamalıdır. Çocuğun ödevlerine karşı istekli olması ve kitaplara ilgi duyması sağlamak için Başaran yayınlarının Dikkat zeka ve hafıza setlerini önermekteyim. Bu konuda çocuk ödev yaparken daha keyifli yapmasını sağlayacak öğrenmeyi daha eğlenceli hale getirecektir. www.basaranyayinlari.com.tr

IdeaSoft® | Akıllı E-Ticaret paketleri ile hazırlanmıştır.